vrijdag 20 april 2012, 20.36 uur – Thijs

Snel sociale coalitie met de SP

Vandaag vergaderden Provinciale Staten op initiatief van PvdA en SP over de ruzie binnen het provinciebestuur over het bezoek van de Turkse president Gül aan Limburg. Tijdens dit debat bleek dat het CDA geen vertrouwen meer had in coalitiepartner PVV. Hierdoor is er na bijna een jaar een eind gekomen aan de coalitie van PVV, CDA en VVD. De SP is hier niet rouwig om. Na dit rechtse experiment is tijd voor een sociale coalitie met de SP.

Al vanaf de start van de coalitie in mei 2011 was er veel onderling wantrouwen tussen met name CDA en PVV. De coalitie strompelde van conflict na conflict. De PVV hield zich niet bezig met de plannen voor een beter Limburg, maar maakte ruzie en voerde toneelstukjes op om alle bezuinigingen te verbloemen. Voor de SP is de maat vol, daarom ben ik blij dat de coalitie met de PVV is gevallen. De SP daagt CDA en PvdA uit om te kiezen een sociale coalitie met de SP.

Naar verwachting zullen de onderhandelingen komende dagen beginnen. De SP hoopt dat er snel een nieuw provinciebestuur is dat plannen maakt voor de toekomst van alle Limburgers.

Lees hier de eerste termijn van de SP tijdens het debat en beluister hier mijn reactie bij L1 radio.

1 reactie »

1. SP in de coalitie is door Wilders een hak gezet en is de beste keuze voor dit moment. Echter het CDA heeft haar geloofwaardigheid verspeeld en de VVD is minstens zo erg als de PVV. Coalitie zou daarom vernieuwd moeten worden, en in plaats van deze gevallen ultra-rechtse coalitie zou er nu een linkse coalitie moeten komen. Vervolgens moet dit kabinet vallen.

Reactie door L. Verheggen — vrijdag 20 april 2012 @ 20:55