woensdag 28 mei 2008, 21.44 uur – Thijs
Categorie: Horst a/d Maas, Karakter

Erfgoed

Ansichtkaart van de Doolgaardstraat in de jaren ‘50, ook naoorlogse gebouwen behoren tot ons cultuurhistorisch erfgoed

De afgelopen decennia zijn er veel gebouwen in Horst aan de Maas afgebroken. Oude en karakteristieke panden hebben het veld moeten ruimen voor nieuwbouw. In een aantal gevallen hebben we hier achteraf spijt van.

Gebouwen die beeldbepalend of van historisch belang zijn, maar niet in aanmerking komen voor de monumentenstatus, genieten geen enkele gemeentelijke bescherming. Hierdoor kan het dus voorkomen dat een voor de gemeenschap bijzonder gebouw zonder discussie wordt afgebroken en het aangezicht van een dorp of buurt ingrijpend en definitief veranderd.

schoolstraat1955klein.jpg

Om dit te voorkomen heeft de SP gisteren, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota, voorgesteld om en lijst met karakteristieke panden op te stellen. De lijst moet samen met de dorpsraden, geschiedkundige verenigingen en inwoners worden opgesteld en kan worden beschouwd als een collectief cultureel en historisch bewustzijn van Horst aan de Maas.

Wethouder Stas gaf aan dat hij dit idee mee zal nemen bij de verdere uitwerking van het monumentenbeleid. Daarnaast gaf Stas aan dat er de komende tijd gekeken gaat worden naar nieuwe potentiële naoorlogse monumenten. Dit is een erg goede zaak, want Horst aan de Maas is heel wat interessante naoorlogse gebouwen rijk, pand Mooren bijvoorbeeld. Maar denk ook eens aan de kerken in Grubbenvorst, Melderslo en Horst, de woningen aan de Harrie Driessenstraat, Doolgaardstraat en het Cuppenpedje en de flats en maisonettes in de Marijkestraat.

Genoeg inspiratie voor nieuw beleid, nieuwe plannen en een nieuwe discussie lijkt me.

2 reacties »

1. [...] van panden die geen monument zijn, maar wel van cultuurhistorisch belang. Het deed me denken aan de discussie over ‘karakteristieke panden’ die een tijdje geleden in Horst aan de Maas is gevoerd. [...]

Pingback door Waardevolle panden behoeden voor sloop « Het erfgoed van Horst aan de Maas — zaterdag 16 januari 2010 @ 21:21

2. [...] Weblog Thijs Coppus » Erfgoed [...]